Perfectionisme is funest voor progressie

Ik ging op zoek naar het perfecte cadeau maar door perfectionisme ging het finaal mis!

Het vriendinnetje van mijn zoon was jarig. Een superleuke meid die al een aantal jaren kind aan huis is. Ik vind het fijn dat ze mijn zoon (en mij) blij maakt met haar aanwezigheid.
En nu toen was ze jarig!
Ze verliet haar tienerjaren en groeit op naar volwassenheid. Daar hoort toch een perfect cadeau bij?

Perfectionisme is het grote probleem

Het grote probleem is dat ik niet wist wat dat perfecte cadeau zou zijn!
Ik surfte wat op internet, liep door de straatjes met winkels en bezocht zelfs een magazijnverkoop met in mijn achterhoofd: ‘Ik wil voor haar het perfecte cadeau vinden.’

Ik zag een prachtig boek over het brein van een vrouw. Maar ja, dat is iets wat ik leuk vind, maar vindt zij dat ook leuk? Leest ze überhaupt wel?

Ik zag een mooi schilderij van een prachtige Afrikaanse vrouw, artistiek en vol goud en prachtige kleuren. Ik vond het een intrigerend plaatje. Maar houdt een jonge vrouw hier wel van? Hoe ziet haar kamer er eigenlijk uit? Ik ben er nog nooit geweest.

Ik zag een schattig roze pluche spaarpot. Gewoon leuk voor de heb. Maar dat is vast te kinderachtig!

Een mooi boekje om haar dromen in op te schrijven, dat is toch altijd een goed cadeau? Maar dat doe ik maar niet, mijn zoon vindt toch al dat ik overal een wijze boodschap achterlaat. (Ik vind dat een compliment maar door de toon waarop hij dat zegt is het dat duidelijk niet!)

Oorbellen dan? Maar ja, wat voor iets zou ze mooi vinden?

Make up? Uuh heeft ze misschien een favoriet merk?

En om nu weer met een toilettasje aan te komen of een doucheartikel….

Met als gevolg een grote mislukking

Een pijnlijke ontmoeting

Ik zag haar een dag na haar verjaardag en feliciteerde haar met haar 20e verjaardag. Ik vroeg haar natuurlijk of ze een leuke tijd heeft gehad. Vol enthousiasme begon ze te vertellen. Het was een fijne verjaardag. Heerlijk voor haar!

“Maar ik heb geen cadeau voor je” moest ik met schaamrood op mijn wangen vertellen. “Ik wist gewoon niet wat ik voor je kon kopen. Waar jij nou blij van zou worden?”
Wat een mislukking, ik wilde het perfecte cadeau kopen en in plaats daarvan had ik niets! Mijn perfectionisme liep uit op een grote mislukking!

De grote vraag!

Ik wilde mezelf eruit redden door aan haar te vragen: “Heb je nog iets op je verlanglijstje staan?” Ze lachte en zei: “Nee ik weet het zelf ook niet. Maar het geeft niet hoor.”

Au!
Ik wilde haar laten weten dat ik blij met haar ben, en ik geef haar het gevoel dat ze niet belangrijk genoeg is om een cadeau voor haar te kopen.

 

perfectionisme

Herken je dit patroon in je marketing?

Hoe vind je het perfecte cadeau?
Vertaling:
Hoe vind ik het perfecte product of dienst?

Het grote probleem: Je weet het niet goed.

De grote mislukking: Er gebeurt niets!

De grote vraag: Je stelt de verkeerde vragen of je vraagt niets!

Au! Je doet niets, dus er gebeurt niets.

Je geeft je klanten niet het gevoel dat zij belangrijk voor je zijn.

Herken jij bij jezelf een vorm van perfectionisme waardoor je stagneert?

Herkenbaar?

Ik had dit probleem kunnen voorkomen als ik meer over haar wist. Als ik gerichte vragen had gesteld en een beter beeld had van hoe haar dagen eruit zien.
Meer kans dat ik dan niet eens had hoeven zoeken maar dat ze mij ideeën op een presenteerblaadje had gegeven zonder dat ze er zelf erg in had.

Een goede marketing begint altijd met het duidelijk in beeld krijgen van je doelgroep, hun wensen en belevingswereld en hun pijnen. Hoe kan je daar het beste op aansluiten met jouw product of dienst?

Stop jij weleens al je tijd en energie in een product zonder echt te weten of het succes zou hebben?

Neurologische paden in je brein

Ik vind het nu ik het opschrijf weer een eyeopener. Zo simpel maar zo waar! Perfectionisme is een rem in plaats van een gaspedaal.

Gek eigenlijk dat we steeds weer in de valkuil van perfectionisme stappen terwijl we zo graag vooruit willen. We weten dat je dat niet gaat vinden in perfectie maar in progressie!

Train je brein! Maak de neurologische paden naar perfectionisme moeilijk te bereiken. Zet daar je perfectionisme en doorzettingsvermogen voor in. Het is echt een kwestie van blijven oefenen.

Gezond versus ongezond perfectionisme

Een dosis gezond perfectionisme kan je wel degelijk helpen naar succes overigens. Het is maar een dunne grens die gezonde perfectionisme scheidt van ongezonde perfectionisme.

Gezonde perfectie:

  • Je doelen zijn ambitieus.
  • Je verlangt veel van jezelf.
  • Je streeft naar kwaliteit maar weet wanneer je tevreden mag zijn.
  • Gaat het anders dan gepland, dan ga je gewoon door via een andere route.
  • Feedback op fouten voelt niet als persoonlijk kritiek.
  • Fouten maken hoort erbij, daar leer je het meeste van.

Gezonde perfectionisme mag je vertalen naar bevlogenheid!

Ongezonde perfectie:

  • Je streeft naar totale perfectie, alleen het allerbeste is goed genoeg.
  • Als je dat niet haalt, dan voel je zelfverwijt.
  • Je stelt jezelf telkens teleur, simpelweg omdat het onmogelijk is om altijd het best haalbare te leveren.
  • Je twijfelt aan jezelf, je bent extreem zelfkritisch.
  • Je zelfwaardering hangt af van je prestaties.
  • Kritiek voelt voor jou als een aanval en je gaat direct de verdediging in!

Ongezonde perfectionisme is ziekmakend.

Gek eigenlijk dat perfectionisme wordt aangemoedigd!

Perfectionisme neemt zoveel risico’s met zich mee en toch moedigen we perfectionisme aan.

Je hoort nooit, ‘wat goed van je dat je fouten maakt! Je bent begonnen in plaats van te wachten tot het perfect is.’ Maar je wordt juist hard afgerekend op fouten.
Het begon vroeger op school al. Fouten worden omcirkeld met rode pen en complimenten met een groene pen, als ze al gegeven worden. Je wordt geprezen door alle voldoendes en goeds op je rapport maar als je komt bij een ‘ontwikkelpuntje’, bijvoorbeeld die ene onvoldoende, dan krijg je stevige feedback in plaats van opbouwende tips.

Laten we met elkaar afspraken dat we fouten ook groen maken.

Match jij wel met het ideaalbeeld?

Op social media worden we de hele dag gebombardeerd met een ideaalbeeld. En bewust of onbewust meten we ons daaraan. Hoe voel jij je als jij een totaal andere boodschap hebt? Een andere look hebt? Of gewoon lekker imperfect jezelf bent?

Wist je dat juist de berichten die afwijken het meeste effect hebben? Blijf gewoon lekker jezelf offline en online. Dat is de enige manier om niet zo hard te hoeven werken.

Herken jij jezelf in een type?

Perfectionisme komt zo ontzettend veel voor. Er zijn zelfs verschillende type geformuleerd om de perfectionist in jezelf te herkennen zodat je op tijd kunt bijsturen en niet in de problemen raakt. Herken jij jezelf in 1 van onderstaande types?

10 type perfectionisten:

  1. Alles of niets denken
    Als het niet helemaal goed is dan vind je het waardeloos en onbruikbaar.
  2. Kritische blik
    Je ziet de kleinste foutjes en imperfecties in jouw werk, maar ook in het werk van anderen. Hier heb jij een hard oordeel over.
  3. Duwen of trekken
    Je zet minder stappen omdat je alles te vaak wilt controleren of aanpassen. Dit kost te veel tijd.
  4. Onrealistische eisen
    Je doelen zijn vaak niet realistisch en daardoor haal je ze niet.
  5. Focus op resultaten
    Je wilt alleen je doel behalen en mist de voldoening van de weg naar je doel toe.
  6. Depressiviteit door niet gehaalde doelen
    Je voelt depressieve en negatieve gevoelens als je onrealistische doelen niet gehaald zijn. Je mist veerkracht.
  7. Angst voor mislukking
    Je vindt het zo belangrijk dat het perfect is dat je er veel tijd in stopt en je bent dan extra teleurgesteld over negatieve feedback. Je bent er bij voorbaat al bang voor.
  8. Uitstelgedrag
    Je steekt veel tijd in je werk maar je stelt ook te lang uit omdat je niet weet hoe je het perfect moet aanpakken.
  9. Defensief gedrag
    Omdat minder dan perfect pijnlijk en angstig is kun je slecht omgaan met kritiek.
  10. Laag gevoel van eigenwaarde
    Je voelt je ongelukkig door je zelfkritiek en schuldgevoel heb je een laag gevoel van eigenwaarde.

Transformatie begint bij erkenning

Het is ontzettend uitdagend om echt in de spiegel te durven kijken en jezelf deze vragen te stellen.

  • Haal ik vaak niet de doelen die ik mijzelf stel?
  • Voel je je vaak gefrustreerd, depri, angstig of boos als er iets niet lukt?
  • Zitten je normen en waarden je in de weg waardoor je je deadlines niet haalt?

Pas als je bepaald gedrag van jezelf ziet kan je dat veranderen.

Wat je daarvoor nodig hebt is:

  1. Tot diep in je ziel herkennen en erkennen dat je iets mag veranderen.
  2. De wil hebben om te veranderen.
  3. Openstaan voor de hulpbronnen.
  4. Tijd besteden aan het veranderproces.
  5. Het resultaat voor ogen houden.

Neem gerust een kijkje in mijn etalage om te zien of je daar hulpbronnen kunt vinden >

Perfectionisme is een van de grote oorzaken voor een burn-out

Heb je een burn-out gehad en/of wil je een (tweede)burn-out voorkomen? Zoek dan een hulpbron die bij jou past.

Een van de hulpbronnen is de Breinklas. Een andere hulpbron is het programma Content Zijn en als je je welzijn wilt koppelen aan je onderneming (en ik denk dat iedereen dat zou moeten doen) dan is het programma Winst & Balans de perfecte hulpbron.

Meld je gratis en vrijblijvend aan dan hebben we samen even contact. We bespreken dan wat jouw uitdagingen zijn en of en hoe ik je kan begeleiden naar meer succes. Dat kan namelijk pas als we daar allebei een goed gevoel bij hebben.

Neem gerust contact met mij op >

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.